cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid. Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn’t mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Amzanig huh? yaeh and I awlyas thought slpeling was ipmorantt! tahts so cool!!!

Mengapa kita boleh membaca teks di atas? Bagi anak kecil yang baru hendak belajar membaca akan meneliti setiap huruf dan mentafsir setiap huruf kepada bunyi sambil melakukan proses pemenggalan (bacalah, Tahukah Anda? : Cuba Baca) dan seterusnya menggabungkan bunyi-bunyi membentuk sukukata dan perkataan.
Tetapi bagi kita orang dewasa yang telah menguasai kemahiran membaca ini, kita tidak lagi meneliti setiap huruf untuk membaca. Tetapi cukup sekadar melihat dan mengecam satu-satu perkataan. (whole word method).Analoginya seperti kita melihat sebuah rumah, otak kita terus mentafsirkan ia sebagai rumah. Tidak perlu kita meneliti setiap bahagian rumah sebelum kita putuskan, “oh ini rumah”.
Tetapi bagi anak yang baru belajar membaca, dia akan melihat ke setiap bahagian rumah sebelum menkategorikannya sebagai rumah.
Kajian telah dibuat untuk Bahasa Inggeris. Memang kita boleh membaca, dengan syarat huruf pertama dan terakhir perkataanberada di tempat yang betul.Tetapi saya yakin(but I have doubts) kajian belum dibuat untuk bahasa Melayu. Tapi saya yakin bahasa Melayu juga boleh….

0 comments: